Wednesday 10 August 2011

KIAMAT YANG TIDAK TERBUKTI


بسم الله والحمد لله وصلى الله على رسول الله وعلى آله وأصحابه ومن اهتدى بهداه، أما بعد

".... Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagimu..." (Qs; Al-Maidah 3)

Islam mengajarkan bila kiamat datang hanya Allah yang tahu. Bahkan Nabi Muhammad pun pernah ditanya soal itu. Jawabannya cuma Allah yang tahu.

Meski begitu, perkiraan bila Hari Akhir itu datang terus bermunculan, termasuk di kalangan non-muslim.berikut  kiamat yang tidak terbukti :

3 Oktober 1533
Orang Jerman bernama Miachael Stifel, reman Martin Luther, meminta para pengikutnya menjual seluruh harta mereka kerana kiamat akan datang kerana yakin akan perhitungan matematiknya. Di hari yang telah ditentukan ia bersama pengikutnya naik ke atas sebuah bukit dengan alasan agar mudah diangkat ke syurga. Beberapa jam kemudian, kiamat tidak jadi datang. Stifel dan pengikutnya turun. Namun kerana tetap  yakin ia minta dipenjara untuk perlindungan dari datangnya Hari Kehancuran.

22 Oktober 1844
Para pengikut pendeta baptis William Miller meyakini kiamat bakal datang pada tarikh di atas. Namun kerana itu tidak terbukti, mereka menolak keyakinan sang pendeta itu.

1914
Pendiri majalah Watch Tower, Charles Taze Russel, menyebutkan jesus bakal menegakkan aturan Tuhan di Bumi pada 1914. Pecahnya Perang Dunia I sempat memperkuat ramalan itu.

1969
Charles Manson meyakini ketegangan ras  antara warga kulit hitam dan orang kulit putih bakal menjadi perang Apocaliptus. Setelah itu, kata dia, Keluarga Manson yang akan menguasai dunia. Lantaran perang ras  tidak terjadi, gengnya mulai melancarkan pembunuhan terhadap orang kulit putih. Ia kini dipenjara seumur hidup.

1980-an
Pendeta evangelis asal Amerika Serikat, Hal Lindsey, meyakini Armagedon akan datang jika 10 negara Uni Eropa diperintah oleh pemimpin anti-Kristian. Namun ia tidak pernah menetapkan tanggalnya. Hingga kini ia masih menyerbaluaskan injil buatannya melalui jaringan evagelis.

11-13 September 1988
Buku nmantan insinyur NASA, Edgar Whisenant, laku terjual hingga 4,5 juta copy di kalangan Kristian Evangelis. Buku itu menyebutkan 88 alasan kiamat datang pada tanggal di atas.

1993
David Koresh dan lebih dari 100 pengikutnya mengurung diri di sebuah kawasan peternakan di Waco, Texas. Mereka menunggu datangnya kiamat. Setelah dikepung oleh FBI selama 51 hari, mereka menolak keluar. Akhirnya berlaku tembakan  terjadi, menewaskan 76 orang, termasuk Koresh.

March 1997
Anggota kumpulan  Pintu Syurga yakin kehancuran Bumi datang setelah komet Hale-Bopp lintas. Satu-satunya alasan untuk selamat adalah bunuh diri sehingga roh  mereka bole  diangkut dengan pesawat ruang angkasa dan terbang di belakang ekor komet. Sebanyak 38 jasad pengikut aliran sesat itu ditemukan dalam sebuah rumah di California pada 26 March 1997.

1 Januari 2000
Datangnya milennium baru membuat  anggota kumpulan  sesat Kristian meyakini kiamat bakal datang. Apalagi datangnya milenium kedua itu akan mematikan system komputer sejagat. Sampai=sampai penjaga gol  Argentina Carlos Roa menolak penyambungan  kontrak dengan sebuah club Spanyol kerana yakin Hari Akhir akan datang.

Mei 2008
Sebanyak 35 anggota Gereja Ortodoks Rusia Sejati bersembunyi selama enam bulan dalam sebuah gua kerana yakin kiamat akan terjadi. Mereka mulai keluar dari sana setelah gua yang mereka huni runtuh. Pemimpin aliran sesat itu, Pyotr Kuznetsov, yang tidak ikut  akhirnya menjalani terapi jiwa.


21 Mei 2011
Tarikh  tersebut didapatkan berdasarkan analisa numerikal oleh Harold Camping, presiden Radio Keluarga, penyiar radio religius di California.

21 Desember 2012
Pada manuskrip peninggalan suku Maya yang tinggal di selatan Mexico atau Guatemala yang dikenal menguasai ilmu Falak, disebutkan bahwa kiamat akan terjadi pada 21 Desember 2012. Disebutkan juga pada waktu itu akan muncul gelombang galaksi yang besar-besaran sehingga mengakibatkan terhentinya semua kegiatan di muka Bumi ini.

يَسْـَٔلُونَكَ عَنِ ٱلسَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَىٰهَا ۖ قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ رَبِّى ۖ لَا يُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَآ إِلَّا هُوَ ۚ ثَقُلَتْ فِى ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ ۚ لَا تَأْتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَةً ۗ يَسْـَٔلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِىٌّ عَنْهَا ۖ قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ ٱللَّهِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ ٱلنَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ ﴿الأعراف : ١٨٧

Mereka menanyakan kepadamu tentang kiamat: "Bilakah terjadinya?" Katakanlah: "Sesungguhnya pengetahuan tentang kiamat itu adalah pada sisi Tuhanku; tidak seorangpun yang dapat menjelaskan waktu kedatangannya selain Dia. Kiamat itu amat berat (huru haranya bagi makhluk) yang di langit dan di bumi. Kiamat itu tidak akan datang kepadamu melainkan dengan tiba-tiba". Mereka bertanya kepadamu seakan-akan kamu benar-benar mengetahuinya. Katakanlah: "Sesungguhnya pengetahuan tentang bari kiamat itu adalah di sisi Allah, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui". ( Al A'raf : 187)


وَتَبَارَكَ ٱلَّذِى لَهُۥ مُلْكُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُۥ عِلْمُ ٱلسَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ﴿الزخرف : ٨٥

Dan Maha Suci Tuhan Yang mempunyai kerajaan langit dan bumi; dan apa yang ada di antara keduanya; dan di sisi-Nya-lah pengetahuan tentang hari kiamat dan hanya kepada-Nya-lah kamu dikembalikan. Az Zukhruf : 85


APA SAJA YG TELAH ENGKAU PERSIAPKAN UNTUK AKHIRATMU.. ??

Rasulullah berdoa “Ya Allah jadikanlah akhir dari semua urusan kami menjadi baik dan lindungilah kami dari kehinaan di dunia dan adzab di akhirat”. (Al Bukhari dalam Tarikh Al Kabir juz 2 no 1912 dan diriwayatkan juga dalam Shahih Ibnu Hibban 3/229 no 949)

Dalam hadis Nabi SAW disebutkan : Orang yang meninggalkan solat lebih besar dosanya dibanding dengan orang yang membakar 70 buah Al-Qur’an, membunuh 70 nabi dan bersetubuh dengan ibunya di dalam Ka’bah.

Astaghfirullah. Semoga kita semua HUSNUL KHATIMAH. Aamiin. Laa haula walaa quwwata illa billah..

No comments:

Post a Comment